Dowódcy!
Przedstawiamy trzy pojazdy XI poziomu z serwera RU. Dlaczego? W październiku WG wprowadziło XI tiery do gry i zapowiada się, iż będą one rozwijane dalej w przyszłych latach, a szczególnie w niedalekim 2026. Kto wie, może te pojazdy trafią również do nas.
HT Champion
Pod koniec lat 40. XX wieku pojawił się trend w kierunku rozwoju czołgów wyposażonych w mechanizmy ładowania. Brytyjscy inżynierowie wojskowi, starając się dotrzymać kroku, opracowali własne koncepcje wież z mechanizmem ładowania. Jednym z takich projektów był czołg ciężki Champion . Załoga wieży znajdowała się w jej podstawie, natomiast mocowanie działa zostało zaprojektowane jako oscylacyjne, a tylny kosz – mieszczący dwa zmechanizowane regały na amunicję pierwszego stopnia – pozostał nieruchomy. Dodatkowa amunicja była składowana wzdłuż boków zespołu napędowego. W rezultacie pojazd okazał się bardzo skomplikowany i niewystarczająco mobilny.
Kliknij na zdjęcia, by je powiększyć






HT Eisbär
Pierwsze powojenne projekty nowej generacji niemieckich czołgów pojawiły się na początku lat 50. XX wieku. Jednym z takich projektów był czołg ciężki Eisbär (Niedźwiedź Polarny). Pojazd został uzbrojony w nowe, potężne działo kal. 120 mm z oddzielnym ładowaniem i wyposażony w zawieszenie hydropneumatyczne, które umożliwiało regulację prześwitu i nachylenia kadłuba. Aby przeciwdziałać potencjalnym śmigłowcom szturmowym, które miały wejść do służby na całym świecie, na wieży zamontowano zdalnie sterowane stanowisko przeciwlotnicze z podwójnym automatycznym działem. Jednak wraz z rozwojem kierowanych pocisków przeciwpancernych, poglądy na temat przyszłych konstrukcji czołgów przesunęły się w kierunku pojazdów lżejszych, szybszych i bardziej zwrotnych, co ostatecznie położyło kres rozwojowi czołgów ciężkich, w tym projektu Eisbär.
Kliknij na zdjęcia, by je powiększyć





HT ARL Projet F
Przed wybuchem II wojny światowej armia francuska rozpoczęła program rozwoju superciężkich czołgów przełamujących. Okupacja Francji wstrzymała wszelkie prace, ale latem 1944 roku Paryż i jego okolice zostały wyzwolone, co umożliwiło wznowienie prac nad czołgami. Latem 1945 roku inżynierowie firmy ARL przedstawili projekt inicjatywny superciężkiego czołgu przełamującego, podobnego do tych opracowanych przed wojną, ale opartego na nowej bazie technologicznej, który otrzymał oznaczenie Projet F.
Czołg zaprojektowano z wykorzystaniem dużych odlewanych i walcowanych elementów oraz wyposażono w przekładnię elektromechaniczną. W przedniej części kadłuba umieszczono wieżę pomocniczą, przeznaczoną do uzbrojenia w działo małokalibrowe lub miotacz ognia. Wieża główna była wyposażona w potężne działo okrętowe kal. 138,6 mm, a obecność dalmierza dla dowódcy znacznie zwiększyła celność ognia. Po wojnie stało się jasne, iż czołgi superciężkie są zbyt podatne na ataki powietrzne i zbyt drogie w produkcji, a powojenna Francja nie była w stanie produkować tak kosztownych pojazdów. W rezultacie prace nad projektem ARL Projet F nie wyszły poza fazę projektu koncepcyjnego.
Kliknij na zdjęcia, by je powiększyć






















