SpaceX kupuje licencję na korzystanie z częstotliwości 5G od EchoStar – transakcja opiewa na 17 mld USD

7 godzin temu

SpaceX zawarł jedną z największych transakcji w historii rynku telekomunikacyjnego. Firma Elona Muska kupi od EchoStar licencje na korzystanie z częstotliwości radiowych za 17 mld USD, aby rozwinąć satelitarną usługę Starlink Direct to Cell i wejść mocniej w segment 5G. Umowa zmienia układ sił na rynku operatorów mobilnych w USA.

SpaceX inwestuje w pasmo, aby rozwijać łączność satelitarną

SpaceX poinformował o zakupie od EchoStar licencji na częstotliwości, które mają najważniejsze znaczenie dla budowy globalnej sieci Starlink 5G. Wartość transakcji sięga 17 mld USD, z czego połowa zostanie zapłacona gotówką, a połowa akcjami. Dodatkowo SpaceX pokryje około 2 mld USD odsetek od zadłużenia EchoStar do końca 2027 roku.

Porozumienie przewiduje także, iż użytkownicy sieci Boost Mobile (należącej do EchoStar) uzyskają dostęp do usługi Starlink Direct to Cell. To oznacza, iż mieszkańcy obszarów pozbawionych zasięgu sieci naziemnych będą mogli korzystać z połączeń satelitarnych.

Gwynne Shotwell, prezes i COO SpaceX, podkreśliła, iż dzięki ekskluzywnemu pasmu firma zbuduje nową generację satelitów, które „zwiększą przepustowość sieci komórkowej ponad 100-krotnie” i pomogą „zlikwidować białe plamy na mapie łączności mobilnej”.

Rynek reaguje, regulatorzy patrzą uważnie

Informacja o sprzedaży pasma sprawiła, iż kurs akcji EchoStar wzrósł o 19% w pierwszych godzinach handlu. Z kolei notowania operatorów AT&T i T-Mobile spadły o ponad 3%, a Verizon o ponad 2%, co odzwierciedla obawy rynku przed nowym konkurentem w segmencie mobilnym.

Umowa została zawarta w momencie, gdy Federalna Komisja Łączności (FCC) analizowała wykorzystanie przez EchoStar przydzielonych częstotliwości. Regulator wyrażał wątpliwości, czy firma w pełni realizuje obowiązki związane z rozwojem 5G w USA. Według FCC, transakcje EchoStar z AT&T (23 mld USD) i SpaceX mogą przyspieszyć wdrożenie usług nowej generacji i zwiększyć konkurencję na rynku.

Przedstawiciel FCC stwierdził, iż „porozumienia te mogą wzmocnić pozycję USA w obszarze innowacyjnej łączności i dostarczyć nowe usługi milionom Amerykanów”.

Zmiany na rynku telekomunikacyjnym

SpaceX od 2020 roku wystrzelił ponad 8 000 satelitów Starlink, tworząc jedną z największych sieci w historii. Około 600 z nich, wyniesionych na orbitę od początku 2024 roku, stanowi część projektu Direct to Cell, czyli swoistych „kosmicznych stacji bazowych”.

Realizacja tej strategii jest uzależniona od powodzenia programu rakiety Starship, która ma umożliwić wynoszenie większych satelitów nowej generacji. Pierwsze operacyjne misje Starship z satelitami Starlink zaplanowane są na 2026 rok.

W tle realizowane są także zmiany na rynku telekomunikacyjnym. Verizon niedawno sfinalizował przejęcie dostawcy łączy światłowodowych Frontier Communications za 20 mld USD, a w 2021 roku wydał aż 52 mld USD na zakup pasma 5G. Widać wyraźnie, iż wojna o dostęp do częstotliwości staje się jednym z kluczowych elementów strategii największych graczy.

Idź do oryginalnego materiału