Epic Games ujawnia pierwsze szczegóły na temat Unreal Engine 6. Nowy silnik ma zjednoczyć dotychczasowe ścieżki rozwoju, wprowadzić wielowątkowość, uprościć produkcję gier na wszystkie platformy oraz zaoferować korzystniejsze warunki licencyjne i wsparcie dla twórców metawersum.
Tim Sweeney, prezes Epic Games, podczas rozmowy z Lexem Fridmanem po raz pierwszy publicznie odniósł się do planów związanych z Unreal Engine 6. Najważniejszą zmianą ma być zjednoczenie dwóch w tej chwili rozwijanych wersji silnika – jednej dla deweloperów gier i drugiej dla twórców Fortnite. Do tej pory funkcje dostępne w jednej gałęzi nie były dostępne w drugiej, głównie ze względu na ograniczenia sprzętowe różnych platform. Unreal Engine 6 ma to zmienić i zapewnić jedno zunifikowane narzędzie zarówno dla dużych studiów, jak i niezależnych twórców.
Kluczową nowością będzie pełne wykorzystanie wielordzeniowych procesorów. Dotychczas Unreal Engine prowadził symulację gry na jednym rdzeniu, co ograniczało wydajność, szczególnie w grach z otwartym światem. Sweeney przyznał, iż decyzja o jednordzeniowej symulacji miała uprościć procesy, ale w dłuższej perspektywie stała się poważnym ograniczeniem. Unreal Engine 6 ma w pełni korzystać z programowania wielowątkowego, co przełoży się na lepszą wydajność i płynność gier.
Nowy silnik ma też znacząco uprościć proces przenoszenia i wydawania gier na różne platformy. Epic Games zapowiada, iż UE6 umożliwi łatwe tworzenie zarówno małych projektów do Fortnite’a, jak i dużych produkcji, które będzie można bez problemu wydać w cyfrowych sklepach na wszystkich wiodących patformach sprzętowych.

Epic Games zapowiada również istotne zmiany w modelu licencjonowania. Od 2025 roku deweloperzy, którzy wydadzą swoje gry na Epic Games Store przed lub równocześnie z innymi sklepami, zapłacą niższą stawkę – 3,5% od przychodów powyżej 1 mln dolarów (dotychczas było to 5%). Struktura licencji ma być jeszcze bardziej przejrzysta i elastyczna, a twórcy otrzymają szerokie możliwości negocjowania indywidualnych warunków dla dużych projektów. przez cały czas obowiązywać będzie zasada, iż kod silnika można modyfikować na własne potrzeby, ale jego dystrybucja będzie ograniczona do oficjalnych kanałów Epic Games i użytkowników, którzy zaakceptowali EULA.
Unreal Engine 6 ma być ściśle zintegrowany z narzędziami do tworzenia treści do metawersum. Epic planuje połączenie Unreal Editor i Unreal Engine, co pozwoli budować zawartość raz i udostępniać ją na różnych platformach oraz w różnych grach. Przykładem jest kooperacja z Disneyem nad stworzeniem trwałego, połączonego uniwersum, gdzie cyfrowe przedmioty i doświadczenia będą mogły być przenoszone między różnymi tytułami. Epic prowadzi rozmowy z innymi dużymi firmami, jak Microsoft czy Roblox, aby zapewnić szeroką interoperacyjność i zachęcić graczy do inwestowania w cyfrowe dobra, które będą użyteczne w wielu grach i środowiskach.
Premiera Unreal Engine 6 nie nastąpi szybko. Sweeney szacuje, iż pierwsze wersje testowe mogą trafić do deweloperów w ciągu dwóch–trzech lat, a pierwsze gry wykorzystujące nowy silnik pojawią się najwcześniej w 2028 lub 2029 roku.