Recenzja #1117 Kury

2 godzin temu

Fawerole, Sebrytka, Wyandotte? Złap je wszystkie! Kury to interesujący abstrakt logiczny, w którym założysz własne gospodarstwo i zostaniesz hodowcą uroczych ptaków ozdobnych. Przygarniaj kury, ale uważnie obserwuj swoje stadko, aby zdobyć za nie jak najwięcej punktów.

Informacje o grze Kury

Autor gry: Giampaolo Razzino

Wydawnictwo: Trefl

Liczba graczy: 1-4

Czas gry: 30 minut

Wiek: 10+

Gra została przekazana mi bezzwrotnie w ramach recenzji od wydawnictwa Trefl. Nie miało to wpływu na kształt mojej opinii.

Współpraca reklamowa z Ceneo.pl

Grę Kury (Hens) obserwowałam już od dłuższego czasu i wraz z Coney (tego samego autora) bardzo chciałam je obie wypróbować! Gry z tematyką przyrodniczą to mój ulubiony typ gier, więc z wielką euforią przyjęłam fakt wydania Kur naszym rynku przez wydawnictwo Trefl. Co interesujące sama rozgrywka nie ma zbyt wiele wspólnego z tematyką. Kury to dość klasyczny abstrakt logiczny, w którym układamy karty w określonym porządku, aby otrzymać za nie punkty. Jesteście ciekawi, czy gra nam się spodobała? Zapraszamy do recenzji!

Przegląd elementów i zarys rozgrywki

Kury to dość mała gra, zamknięta w średniej wielkości, kwadratowym pudełku. W opakowaniu znajdziemy przede wszystkim karty – to je będziemy układać i tworzyć z nich „gospodarstwa” pełne ozdobnego drobiu. 72 karty kur zostały podzielone na 8 różnych ras. Nie wszystkie z nich są jednakowo liczne. I tak przykładowo mamy 11 kart czubatki polskiej i tylko 6 kart bojowców nowoangielskich. Co więcej, w zależności od liczby graczy, nie wszystkie gatunki będą jednocześnie brały udział w rozgrywce. Oprócz kart kur, w opakowaniu znajdziemy 10 kart celów, 4 żetony kogutów, 4 kurniki, 2 karty pomocy, notes do zapisywania punktacji oraz szczegółową instrukcję. Wszystkie elementy zostały bardzo ładnie wykonane, a na szczególne uznanie zasługują grafiki ptaków. Wyglądają tak niezwykle uroczo, aż sama mam ochotę zacząć je hodować!

Zasady gry są proste, a instrukcja przedstawia je dość szczegółowo, wyjaśniając wszystkie wątpliwości. Podczas zabawy będziemy tworzyć własne „gospodarstwo”, które docelowo powinno zająć siatkę z 3×4 lub 4×3 kart. Na początku zabawy otrzymamy 4 karty ptaków, a następnie w każdej rundzie dobierzemy 2 kolejne kury. Teraz dokonujemy wyboru i jedną kurę wykładamy na stół, a drugą wysyłamy do kurnika, gdzie następnie będzie mogła zostać dobrana przez innych graczy. Dokładając kolejne kury, musimy jednak pamiętać o dwóch zasadach:

1. jeżeli nowa kura jest innej rasy, niż te, które już znajdują się obok, to liczba na karcie musi się od nich różnić dokładnie o 1.

2. Kury tej samej rasy można dowolnie do siebie dokładać.

Gra kończy się, kiedy w naszym gospodarstwie będzie znajdowało się 12 kur. Następuje wtedy podliczenie punktów. Punktujemy za największe stado, za stado z kogutem (którego dokładamy po 6 rundzie i które musi być mniejsze od największego stada), za spełnione cele oraz za medale widniejące na niektórych ptakach.

Recenzja gry

Kury to lekki abstrakt logiczny, który bardzo dobrze sprawdzi się jako filler między dłuższymi tytułami. To również dobra gra rodzinna, szybka, niezbyt trudna, ale pozwalająca się wykazać i logicznie pomyśleć. Utworzenie dobrze punktującego stada wcale nie jest takie proste, szczególnie iż mechanika nam raczej przeszkadza, niż pomaga w zdobywaniu większej liczby punktów. Po pierwsze wszystkie karty muszą spełniać warunki gry, w niektóre miejsca możemy więc dopasować tylko 1 lub 2 konkretne karty. Te dobierane są losowo, może się więc zdarzyć, iż dobiorą je nasi przeciwnicy, a my zostaniemy z kartą kurnika wartą minusowy punkt. Po drugie żeton koguta, który nagrodzi nam tylko drugie co do wielkości stado. jeżeli będziemy mieć remis, bądź kogut znajdzie się na największej grupie – punktujemy tylko raz, co adekwatnie od razu oznacza naszą przegraną (chyba iż innym graczom również „podwinie się noga”). Po trzecie karty celu. Niektóre cele dadzą nam dodatkowe punkty, ale inne… mogą nas ich pozbawić (np. jeżeli będziemy mieć w kurniku pojedyncze osobniki danego gatunku).

Trzeba przyznać, iż w grze Kury mamy nad czym myśleć. To tylko 12 kart do dołożenia, ale każda z nich może mieć spore znaczenie w ogólnej punktacji. Podoba mi się mechanika odkładania jednej karty do kurnika w każdej rundzie. Wprowadza to dodatkowy element interakcji między graczami i…dostarcza dodatkowych wątpliwości. Musimy bowiem nie tylko odrzucić kartę, która nam nie pasuję, ale również nie odrzucić takiej, która pasuje naszym przeciwnikom! Gra jest sprytna i wciągająca. U nas praktycznie nigdy nie kończyło się na jednej partii i zwykle od razu kontynuowaliśmy hodowlę drobiu. Mamy tutaj sporo losowości, ale gra daje naprawdę sporo frajdy. Miejmy nadzieję, iż wydawnictwo Trefl wyda również Coney, czyli karciankę o uroczych królikach. Kto wie, może one również dadzą nam nieźle popalić?

Podsumowanie

Kury to sprytna, ładnie zilustrowana karcianka o…hodowli drobiu. W trakcie gry będziemy tworzyć własne gospodarstwo, a naszym zadaniem będzie uzyskanie jak największej liczby punktów, za odpowiednie ustawienie zwierząt, a także za zapewnienie im odpowiedniego towarzystwa i warunków. Gra jest szybka i pozwala pokombinować. Podoba mi się ciekawa, wielotorowa punktacja, a także różnorodne karty celów. W grze mamy również delikatną negatywną interakcję. Polecam jako filler oraz do rodzinnych rozgrywek!

Mocne Strony:

  • bardzo ładne ilustracje uroczych kur,
  • proste zasady rozgrywki,
  • ciekawa punkacja,
  • różnorodne karty celów,
  • tryb solo,
  • szybki czas rozgrywki,
  • sprawdzi się jako filler oraz jako pozycja rodzinna.

Słabe Strony:

  • losowość (jak to w karciankach).

Przydatne linki:

Link do strony wydawnictwa

Więcej o grze na Planszeo

Jeśli doceniasz naszą pracę i zaangażowanie albo po prostu podoba Ci się nasz portal i to, co robimy, to możesz nas wesprzeć niewielką kwotą – za co bardzo dziękujemy!!!

Jeśli chcesz być na bieżąco i podoba Ci się nasz serwis, to zachęcamy do obserwowania nas na facebooku.

Idź do oryginalnego materiału