W skrócie:
Bethesda i Virtuos wypuściły Oblivion Remastered 22 kwietnia na PC, PlayStation 5 i Xbox Series X/S.Już dzień później liczba dostępnych modów na PC przekroczyła 200.Najpopularniejsze z nich poprawiają wydajność, balans trudności, stabilność silnika i funkcje użytkowe.
Oblivion w Unreal Engine 5 - pięknie, ale z wybojami
Remaster przygotowany przez chińskie studio Virtuos działa na silniku Unreal Engine 5, co przekłada się na znaczny przeskok jakościowy - lepsze tekstury, dynamiczne oświetlenie, realistyczniejsze cienie i atmosferę. Ale wraz z tymi ulepszeniami pojawiły się również problemy. Gra jest wyraźnie bardziej wymagająca niż oryginał, choćby dla współczesnych komputerów, a pierwsze opinie graczy podkreślają spadki płynności i opóźnienia w interfejsie (nasze spostrzeżenia z testów to potwierdzają).Reklama
Modderzy nie potrzebowali dużo czasu, by przygotować odpowiedź. Mody takie jak Ultimate Engine Tweaks poprawiają działanie gry na poziomie technicznym - m.in. redukują stuttering, przyspieszają czas reakcji i zwiększają liczbę klatek na sekundę. Szczególnie korzystają na tym gracze, którzy uruchamiają remaster na minimalnych ustawieniach sprzętowych.
Gracze naprawiają również rozgrywkę
Wśród nowych modów znajdziemy także szereg praktycznych usprawnień:
Full Map Unlocked - pozwala graczom zacząć grę z aktywnymi wszystkimi znacznikami na mapie.Difficulty Slider Fixed - przebudowuje sposób działania poziomu trudności, eliminując zbyt skrajne mnożniki obrażeń.Universal Achievement Unblocker - zapewnia, iż choćby przy aktywnych modach gracze zachowają dostęp do osiągnięć na Steamie i Game Passie.
Mody te eliminują typowe problemy, które w oryginale często zmuszały graczy do ręcznych edycji plików .ini lub instalowania zewnętrznych narzędzi.
Ponad 200 modyfikacji w dobę
Fakt, iż Oblivion Remastered już w pierwszej dobie po premierze zyskał ponad 200 modyfikacji, świadczy o dwóch rzeczach. Po pierwsze - o wciąż żywym zainteresowaniu marką. Po drugie - o tym, jak silna i doświadczona jest dziś społeczność modderska. Gracze, którzy tworzyli mody do Skyrima, Fallouta 4 czy Morrowinda, teraz błyskawicznie przenoszą swoje umiejętności na nowy teren.
Co więcej, wiele z dostępnych modów to nie tylko przeróbki techniczne, ale też fundament pod dalsze modyfikacje: frameworki, patche silnika, API dla innych twórców. Oznacza to, iż pierwsze 200 modów to dopiero początek, a potencjał remastera będzie rósł. Podobnie jak w przypadku Skyrima, który do dziś rozwija się dzięki fanom.
Czy wiesz, że...
Bethesda nie przewidziała oficjalnego wsparcia dla modów w Oblivion Remastered, ale pliki gry zostały przygotowane w sposób, który znacząco ułatwia ich instalację. Modderzy odkryli, iż struktura folderów i obecność otwartych plików konfiguracyjnych pozwala na łatwą edycję, a wiele modyfikacji można uruchomić bez potrzeby ingerencji w zabezpieczenia DRM. W praktyce oznacza to, iż gra daje modderom znacznie więcej możliwości niż sugeruje oficjalne FAQ.