Nintendo Switch 2: potwierdzone specyfikacje techniczne i wyzwania dla twórców gier

4 godzin temu

Nintendo Switch 2, wyczekiwany sukcesor kultowej konsoli hybrydowej, zyskał oficjalnie potwierdzone specyfikacje techniczne dzięki szczegółowej analizie przeprowadzonej przez Digital Foundry.

Nowe informacje ujawniają, iż Switch 2 napędzany jest przez specjalnie zaprojektowany procesor Nvidia T239, oferujący znaczną poprawę wydajności w porównaniu do poprzednika. Jednak wraz z entuzjazmem pojawiają się pewne obawy, szczególnie dotyczące alokacji zasobów systemowych, takich jak funkcja GameChat, która może wpływać na wydajność gier. Oto, co wiemy o nowym urządzeniu, które trafi na rynek 5 czerwca 2025 roku.

CPU/GPU

Switch 2 jest wyposażony w procesor Nvidia T239, zaprojektowany specjalnie dla Nintendo na bazie architektury Ampere, znanej z kart graficznych Nvidia RTX 30xx. Procesor zawiera osiem rdzeni ARM Cortex A78C, z czego sześć jest dostępnych dla twórców gier, a dwa zarezerwowane dla systemu operacyjnego – podobnie jak w oryginalnym Switchu, gdzie jeden z czterech rdzeni A57 był przeznaczony dla OS.

Zaskakująco, zegary procesora (CPU) w trybie mobilnym pracują na 1100 MHz, podczas gdy w trybie dokowanym (tzw. performance mode) spadają (sic!) do 998 MHz. Maksymalna częstotliwość CPU to 1,7 GHz, co sugeruje możliwość zwiększenia wydajności w przyszłości lub w specjalnych zastosowaniach, takich jak przyspieszanie ładowania gier przez dekompresję zasobów.

Na froncie graficznym Switch 2 wykorzystuje układ GPU oparty na architekturze Ampere z 1536 rdzeniami CUDA, obsługując ray tracing i technologię DLSS (Deep Learning Super-Sampling). Zegary GPU wynoszą 561 MHz w trybie przenośnym i 1007 MHz w trybie dokowanym, z maksymalnym limitem 1,4 GHz.

Pamięć

Konsola oferuje 12 GB pamięci LPDDR5X (dwa moduły po 6 GB), z przepustowością 102 GB/s w trybie dokowanym i 68 GB/s w trybie przenośnym. Jednak aż 3 GB pamięci jest zarezerwowane dla systemu, pozostawiając deweloperom 9 GB – to znaczący skok w porównaniu do 3,2 GB w oryginalnym Switchu, ale wciąż budzi pewne obawy, czy to wystarczy. Kod też się rozwinął od czasu debiutu 1. generacji Switcha.

Ekran

Ekran konsoli to 7,9-calowy panel LCD o szerokiej gamie kolorów, wspierający rozdzielczość 1080p, HDR10 i technologię VRR (Variable Refresh Rate) do 120 Hz. To spory krok naprzód w porównaniu do 6,2-calowego ekranu Switcha 1 czy 7-calowego OLED-a. W trybie dokowanym Switch 2 obsługuje wyjście 4K przy 60 fps lub 1080p/1440p przy 120 fps, co czyni go bardziej konkurencyjnym na dużym ekranie.

GameChat: kontrowersyjna funkcja obciążająca system

Jednym z najbardziej dyskutowanych elementów jest funkcja GameChat, która, jak informuje Digital Foundry, ma „znaczący wpływ na zasoby systemowe”. Nintendo dostarczyło deweloperom narzędzie testowe, które symuluje obciążenie systemu podczas korzystania z GameChat, wskazując na potencjalne problemy z wydajnością, takie jak konieczność obniżenia rozdzielczości lub liczby klatek na sekundę w grach. W przestrzeni publicznej pojawiły się obawy, iż twórcy gier mogą zrezygnować z implementacji GameChat, aby zmaksymalizować wydajność swoich tytułów, pozostawiając tę funkcję niewykorzystaną lub „uśpioną” w tle.

Zarezerwowanie aż 3 GB pamięci RAM na potrzeby systemu, w tym GameChat, budzi pytania o to, ile zasobów jest faktycznie przeznaczonych na tę funkcję i czy mogłyby one zostać uwolnione dla gier, które z GameChat nie będą korzystać. Tych pytań dziś nie rozstrzygniemy.

Porównanie z konkurencją i poprzednikiem

Switch 2 nie jest konsolą, która ma konkurować z PlayStation 5 czy Xbox Series X, ale oferuje wydajność zbliżoną do PlayStation 4, szczególnie w trybie dokowanym. Gry takie jak Final Fantasy 7 Remake czy Elden Ring działają podobno w rozdzielczości 1080p przy 30 fps, co odpowiada ich wersjom na PS4, choć z pewnymi problemami z płynnością animacji. Cyberpunk 2077 na Switchu 2 wykorzystuje DLSS, ale wciąż boryka się z dynamiczną rozdzielczością (720p–1080p) i spadkami wydajności, co wskazuje na wyzwania związane z portowaniem wymagających tytułów.

W porównaniu do Steam Deck, Switch 2 korzysta z nowszej architektury Ampere i szybszej pamięci LPDDR5X, ale budzi kontrowersje użycie procesu produkcyjnego Samsung 8 nm, mniej wydajnego niż 7 nm w Steam Deck. Choć chip T239 (o powierzchni ok. 200–220 mm²) jest większy od procesora Steam Deck (131–163 mm²), Nintendo i Nvidia zaprojektowały go z myślą o efektywności energetycznej, co powinno zminimalizować wpływ na żywotność baterii. Spekulacje o możliwym przejściu na proces 5 nm pozostają niepotwierdzone, ale takie podejście mogłoby znacząco poprawić wydajność w przyszłych rewizjach konsoli.

Oczekiwania i wyzwania dla deweloperów

Switch 2 oferuje wsparcie dla zaawansowanych technologii Nvidii, takich jak DLSS (z trybami 1x, 2x, 3x oraz DLAA dla natywnej rozdzielczości z lepszym wygładzaniem krawędzi) i ray tracing, co otwiera drzwi do bardziej zaawansowanych wizualnie gier. Jednak brak wyraźnych dowodów na wykorzystanie DLSS w tytułach takich jak nowy Mario Kart budzi pytania o gotowość narzędzi deweloperskich lub koszty obliczeniowe tej technologii. Cyberpunk 2077 i Street Fighter 6 potwierdzają użycie DLSS, ale wczesne wersje wskazują na konieczność dalszej optymalizacji.

Kompatybilność wsteczna z grami Switch 1 została potwierdzona, choć niektóre tytuły, np. Fall Guys czy Rocket League, mogą napotykać problemy z pełną funkcjonalnością.

Wnioski? Nintento nie bije się z Sony czy Microsoftem

Nintendo Switch 2 to znaczący krok naprzód w porównaniu do swojego poprzednika, oferując nowoczesną architekturę, wsparcie dla DLSS i ray tracingu oraz większy, bardziej zaawansowany ekran. Jednak wyzwania, takie jak wysokie zapotrzebowanie GameChat na zasoby czy użycie procesu 8 nm, wskazują, iż Nintendo przez cały czas stawia na efektywność kosztową i unikalne doświadczenia, a nie rywalizację z konsolami Sony czy Microsoftu. Z premierą zaplanowaną na 5 czerwca 2025 r. i ceną, która budzi pewne obawy wśród fanów, to głównie gry zadecydują o sukcesie konsoli.

Nintendo Switch 2 zrewolucjonizuje gaming dzięki technologii NVIDIA

Jeśli artykuł Nintendo Switch 2: potwierdzone specyfikacje techniczne i wyzwania dla twórców gier nie wygląda prawidłowo w Twoim czytniku RSS, to zobacz go na iMagazine.

Idź do oryginalnego materiału