Nuverse, studio znane z sukcesu Marvel Snap, przygotowuje swoją kolejną produkcję. Tym razem sięgają po gatunek action MMORPG z tytułem zaprezentowanym podczas wydarzenia G-STAR 2023. Po czasie spędzonym w zamkniętej becie, dzielę się swoimi wrażeniami na temat tego, czy produkcja faktycznie ma potencjał, by zaistnieć na rynku.
Spis Treści
- Pierwsze kroki w świecie Atlan
- Klasy postaci i system walki
- Różnorodne tryby gry
- Oprawa wizualna i optymalizacja
- Aspekt społecznościowy
- Podsumowanie
Pierwsze kroki w świecie Atlan
Przygoda w testowanym MMO rozpoczyna się od wyboru jednej z czterech dostępnych klas postaci, po czym zostajemy wrzuceni w pierwszy rozdział. Od samego początku produkcja stara się wciągnąć gracza w swoją opowieść, choć trzeba przyznać, iż nie robi tego w sposób rewolucyjny. Fabuła potrafi jednak zainteresować na tyle, iż łatwo stracić poczucie czasu, odkrywając kolejne jej elementy i wykonując zarówno zadania główne, jak i poboczne.
Wirtualny świat oferuje całkiem dopracowane środowisko z różnorodnymi aktywnościami, takimi jak gotowanie, odpoczynek we własnej kwaterze czy słuchanie muzyki z gramofonu. Na plus zdecydowanie zasługuje system customizacji postaci oraz ogólne wrażenie immersji, jakie daje eksploracja. World-building i anime-stylizowani bohaterowie tworzą spójną całość, chociaż trudno oprzeć się wrażeniu, iż większość tych elementów widzieliśmy już wcześniej w innych grach tego gatunku.
Klasy postaci i system walki
W becie dostępne były cztery klasy postaci: Musketeer, Swordsman, Puppeteer i Magister. Po rozpoczęciu rozgrywki wybrałem Musketeera ze względu na jego efektowne ataki i animacje, a po osiągnięciu 15 poziomu przesiadłem się na Bounty Huntera. Klasa Puppeteer wyróżnia się najbardziej unikatowym podejściem, choć każda z dostępnych opcji oferuje inny styl rozgrywki. System klas, choć niezbyt oryginalny, jest solidnie zaprojektowany.
System walki to jeden z mocniejszych aspektów nadchodzącej produkcji. Pod pewnymi względami wypada choćby lepiej niż w Genshin Impact, głównie dzięki możliwości odblokowania większej liczby umiejętności dla każdej postaci i konfigurowania ich według własnych preferencji. Starcia są dynamiczne — wykorzystywanie wszystkich zdolności, unikanie potężnych ataków przeciwników i wykonywanie skutecznych combo daje sporo satysfakcji. Czuć tutaj dobrą pracę nad płynnością i responsywnością systemu, choć przed premierą przydałoby się jeszcze dopracować balans pomiędzy klasami.
Różnorodne tryby gry
Beta testowane MMO oferowała zróżnicowany zestaw trybów rozgrywki: Adventure (główna kampania fabularna), Co-op Battle (tryb kooperacyjny), Event (wydarzenia specjalne), Ranked Match (rozgrywki rankingowe) oraz Challenge (wyzwania). Ta różnorodność stanowi jeden z atutów projektu, oferując zawartość zarówno dla miłośników solowej eksploracji, jak i graczy preferujących współpracę z innymi.
Szczególnie interesujące wrażenia zapewnia tryb Challenge, gdzie miałem okazję współpracować z dwoma innymi graczami przy odpieraniu fal przeciwników w różnych lokacjach. Cała rozgrywka jest wystarczająco angażująca i daje poczucie dobrej zabawy zespołowej. Niestety, nie udało mi się przetestować trybu Ranked Match pomimo długiego oczekiwania w kolejce — co jest zrozumiałe w warunkach beta testu, ale sugeruje potrzebę dopracowania systemu matchmakingu przed oficjalną premierą.
Oprawa wizualna i optymalizacja
Stworzona przy pomocy Unreal Engine 4, produkcja Nuverse prezentuje naprawdę niezłą oprawę graficzną. Anime-stylizowane postacie, efektowne animacje umiejętności i dopracowane lokacje tworzą spójną i atrakcyjną estetykę. Przerywniki filmowe i cutscenki dobrze wpisują się w narrację i pomagają budować immersję, co jest ważnym elementem w grach tego typu.
Co szczególnie pozytywne, aplikacja działa zaskakująco dobrze choćby na słabszym sprzęcie, choć oczywiście kosztem pewnych detali graficznych. Jest to dobra wiadomość dla graczy nie posiadających topowego wyposażenia. Deweloperzy zaimplementowali trzy różne perspektywy kamery: 3D RPG, 3D ACT i 2.5D, pozwalając dostosować widok do własnych preferencji. Osobiście najlepiej sprawdzała się dla mnie perspektywa ACT. Przed premierą przydałoby się jeszcze popracować nad optymalizacją w bardziej zatłoczonych lokacjach.
Aspekt społecznościowy
Testowana produkcja oferuje solidne podstawy dla doświadczeń społecznościowych, co jest najważniejsze dla wszystkich MMORPG. Podczas rozgrywki możemy spotykać innych graczy eksplorujących ten sam świat, komunikować się z nimi przez system czatu i tworzyć drużyny do wspólnych zadań. Ten aspekt tytuł jest szczególnie widoczny w trybach kooperacyjnych, gdzie kooperacja jest nie tylko możliwa, ale wręcz konieczna.
Podczas bety spotkałem kilku innych uczestników, z którymi mogłem podjąć współpracę w trybie Challenge. Zabawa w grupie dawała sporo satysfakcji, choć zdarzały się problemy ze znalezieniem partnerów do trybu Ranked Match. Podobnie jak w innych MMORPG, aspekt społecznościowy jest tu ważnym elementem, ale pozostaje pytanie, czy gra zaoferuje wystarczająco dużo zachęt do kooperacji, by gracze chętnie ze sobą współpracowali, zamiast przemierzać świat solo.
Podsumowanie
Po sesjach spędzonych w becie stwierdzam, iż nadchodząca produkcja pokazuje spory potencjał. Nuverse stworzyło solidny fundament z atrakcyjną wizualnie oprawą, angażującą walką i różnorodnymi trybami rozgrywki. Szczególnie pozytywnie wypada system walki z możliwością konfiguracji umiejętności, a także fakt, iż tytuł działa płynnie choćby na słabszym sprzęcie. To może okazać się istotną przewagą na zatłoczonym rynku MMORPG.
Głównym wyzwaniem dla twórców będzie jednak wyróżnienie się czymś więcej niż tylko solidnymi podstawami. Deweloperzy muszą jeszcze popracować nad optymalizacją, balansem postaci oraz dodaniem elementów, które nadadzą projektowi unikalny charakter. jeżeli Nuverse wykorzysta feedback z beta testów i dopracuje ostatnie szczegóły, powstające dzieło ma szansę stać się jednym z ciekawszych tytułów w swoim gatunku. Na ostateczny werdykt trzeba jednak poczekać do pełnej premiery, która pokaże, czy potencjał został w pełni wykorzystany.
Crystal of Atlan zadebiutuje 28 maja 2025 roku na PlayStation 5, PC (klient oraz Epic Games Store), a także na urządzeniach mobilnych z systemem iOS i Android. Gra będzie dostępna globalnie w modelu free-to-play.
Trailer

Jeżeli podobał Wam się materiał, to koniecznie dajcie znać na X (dawny Twitter), Bluesky, naszym Discordzie, Redditcie lub Fediverse. Jesteśmy też dostępni w Google News!