Chiński gigant e-commerce chce przejąć MediaMarkt, oferta JD.com opiewa na 2,2 miliarda euro

7 godzin temu

Chińska spółka JD.com prowadzi zaawansowane rozmowy na temat zakupu Ceconomy, właściciela sieci sklepów MediaMarkt i Saturn. Propozycja przejęcia niemieckiego giganta handlu elektroniką i AGD za 2,2 miliarda euro budzi duże emocje na rynku detalicznym i może zmienić układ sił w branży na całym kontynencie.

Kluczowe negocjacje i szczegóły oferty

Według informacji przekazanych przez agencję Reuters, JD.com złożył ofertę w wysokości 4,60 euro za jedną akcję Ceconomy. Dla porównania, podczas poniedziałkowej sesji giełdowej kurs akcji spółki wynosił 4,16 euro. Cała transakcja wyceniana jest na 2,2 miliarda euro co stanowi znaczną premię względem aktualnej kapitalizacji rynkowej Ceconomy. Spółka oficjalnie potwierdziła prowadzenie rozmów, choć na ten moment żadne dokumenty nie zostały jeszcze podpisane.

Wśród głównych akcjonariuszy Ceconomy znajduje się rodzina Kellerhalsów, będąca spadkobiercami współzałożyciela sieci MediaMarkt Ericha Kellerhalsa, z około 30% udziałem kontrolowanym poprzez wehikuł inwestycyjny. Kolejnym dużym udziałowcem jest holding Haniel z Duisburga, posiadający 17% akcji. Ponad 36% procent znajduje się w wolnym obrocie na giełdzie. Dotychczas żaden z większych akcjonariuszy, w tym Meridian, Beisheim czy Freenet, nie odniósł się oficjalnie do informacji o możliwym przejęciu.

“JD.com Service Center No.1 (20171204161633)” by N509FZ is licensed under CC BY-SA 4.0.

Globalna ekspansja JD.com

JD.com jest jednym z dwóch największych graczy e-commerce w Chinach, obok Alibaba Group. Firma została założona w 1998 roku, a działalność online rozpoczęła w 2004. Przez ostatnie lata intensywnie inwestuje w ekspansję zagraniczną, w tym w Europie, gdzie stara się wykorzystać rosnące znaczenie handlu internetowego.

Ceconomy, właściciel MediaMarkt i Saturn, w ubiegłym roku wygenerował 22,4 miliarda euro (ok. 24,33 miliarda dolarów) przychodów, z czego aż 5,1 miliarda euro (ok. 5,54 miliarda dolarów) pochodziło ze sprzedaży online. W Polsce marka MediaMarkt cieszy się dużą popularnością, a sieć obejmuje około 80 dużych sklepów stacjonarnych.

Idź do oryginalnego materiału